Miroslav Střelec: V ploše i v prostoru - Turistický informační portál Olomouckého kraje

Miroslav Střelec: V ploše i v prostoru


Nacházíte se:
Muzeum moderního umění 27.11.2025 - 19.04.2026 od 10:00
výstava, vernisáž

Už od konce 60. let minulého století patřil Miroslav Střelec (1943–2014) k významným osobnostem olomouckého kulturního prostředí. Tvorbu tohoto všestranného umělce připomene v Muzeu moderního umění výstava Miroslav Střelec: V ploše i v prostoru / Tvorba 1968–2010, která se uskuteční od 27. 11. 2025 do 19. 4. 2026.

Spektrum aktivit Miroslava Střelce bylo mimořádně pestré. Nejrozsáhlejší část jeho díla tvoří práce v oblasti užité grafiky, především plakáty, katalogy, pozvánky, firemní značky, piktogramy a orientační systémy pro veřejné budovy. Neméně významná byla jeho činnost v oblasti architektury, kde se podílel na designu výstavních expozic, prostorových objektů pro interiéry, ale také na řešeních obchodních a hotelových prostor, společenských sálů či fasád budov. V menším rozsahu se věnoval také volné grafické tvorbě. Byl rovněž aktivním milovníkem hudby, zejména jazzu. Organizoval koncerty a hudebních festivaly.

V letech 1960–1964 studoval Miroslav Střelec na Státní uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti v ateliéru volné a užité grafiky. Do Olomouce se vrátil v roce 1968 po působení v táborském Divadle Ivana Olbrachta, kde pracoval jako výtvarník. Do roku 1988 byl zaměstnán v Oblastní galerii výtvarného umění v Olomouci (předchůdkyně dnešního Muzea umění Olomouc) jako grafik, řadu prací uskutečnil mimo svou domovskou instituci, a také mimo Olomouc. V galerii měl na starost tvorbu plakátu, katalogů a pozvánek k výstavám a stálým expozicím.

PLAKÁTY JAKO VRCHOL TVORBY

Především v oblasti plakátů vytvořil konvolut výjimečných realizací. Většina vznikala knihtiskem, vzácnějí sítotiskem nebo ofsetem. Přes toto omezení se vyznačují precizní prací s písmem a obrazovou částí.  

V prvních letech své tvorby preferoval abstrakci, převážně geometrické linie inspirované aktuálními tendencemi na poli soudobého umění. Nejvýraznější část plakátu představovaly kompozice složené z jednoduchých geometrických tvarů. Barevná složka je řešena buď v jemně odstupňovaných škálách, nebo naopak prostřednictvím ostrých kontrastů. Reprodukce a fotografie obecně se objevují v jeho plakátové tvorbě zpočátku spíše ojediněle, a to ještě ve formě detailu, se kterým Střelec zachází jako s dalším prvkem kompozice.

Grafický design je především služba. A tu Střelec možná na první pohled pomíjí. Jeho plakáty lze číst jako osobité autorské vyjádření k dílu vystavovaných umělců. Přesto – a možná hlavně díky tomu – onu služebnou propagační funkci plní jeho plakáty vrchovatě. Velmi často využíval volnou plochu s abstraktní kompozicí, které nakonec dokázaly vyniknout a hlavně zaujmout. 

PLASTIKY I VÝSTAVY FLORA OLOMOUC

Od poloviny sedmdesátých let se Miroslav Střelec věnoval paralelně zakázkám v oblasti užité grafiky i realizacím prostorových děl určených pro architekturu. Jeho první významnou zakázkou byly kovové reliéfy pro kino v Uničově (1975), na které navázal rozměrným reliéfem Jablko(1977) pro základní školu ve Šternberku a rozsáhlým souborem prací pro společenský dům Jalta v Olomouci, zahrnujícím reliéfy i plastické logo. Výrazným dílem byla také nerezová fontána pro generální ředitelství Sigmy Olomouc (1978) a plastická stěna Mír (1983) v olomouckém S-klubu. Předobrazy těchto prostorových kompozic se objevují v jeho plakátové tvorbě,

V témže období se Miroslav Střelec podílel na grafickém řešení pavilonů mezinárodních výstav Flora Olomouc. Spolupracoval s architektem Zdeňkem Štefkou, s nímž uskutečnil řadu expozic výrazných svou barevností a tvarovým řešením například v roce 1977 jarní výstava v pavilónu B Žena nebo letní Květina a životní prostředí tamtéž.

STOVKY LOG A ZNAČEK

Po roce 1989 se Střelec zaměřil na zakázky pro nově vznikající podniky a instituce. Připravoval návrhy firemních značek, logotypů, grafických manuálů i řešení pro architekturu. Ještě za svého působení v Oblastní galerii výtvarného umění v Olomouci navrhl dvě podoby loga této instituce. Byl také tvůrcem prvního – a zatím nejdéle používaného – loga Muzea umění Olomouc (1993–2014). Firemních značek a grafických manuálů připravil bez nadsázky stovky. Přes jejich utilitárnost a také pomíjivost věnoval každému výstupu stejnou péči. Z jeho dalších log, které zatím odolávají tlaku na neustálou modernizaci vizuální identity patří třeba loga Hotelu Flora, Národního technického muzea, nakladatelství ANAG nebo Polikliniky SPEA.

VÝSTAVA

VÝSTAVA: Miroslav Střelec: V ploše i v prostoru / Tvorba 1968–2010
TERMÍN: 27 11 2025 – 19 04 2026
VERNISÁŽ: 27 11 2025 v 18:30
MÍSTO: Muzeum moderního umění, Salon a Kabinet
KURÁTOŘI: Martin Fišr, Martina Mertová a Ladislav Daněk
GRAFICKÝ DESIGN: Petr Šmalec
PŘÍPRAVA EXPONÁTŮ: Ondřej Žák, Radka Žáková
INSTALACE: Vlastimil Sedláček, Filip Šindelář, Radka Žáková
DOPROVODNÉ PROGRAMY: Denisa Tessenyi
ZÁPŮJČKY EXPONÁTŮ: Městské kulturní zařízení Uničov, soukromé sbírky

Místo konání


Muzeum moderního umění
Zavřít