Právě ze Součkovy sbírky knih a výtvarných děl vznikla výstava Relevatio jako pocta k loňským šedesátinám tohoto nakladatele, sběratele a básníka. Po zastávkách v Chebu a Náchodě, kde se nakladatelství na začátku devadesátých let zrodilo, se výstava stěhuje do Muzea umění Olomouc.
Tohle zatím poslední zastavení není náhodné – nakladatelství Arbor vitae se v minulosti svými knihami podílelo na řadě zásadních projektů, které se v Olomouci během uplynulých dvaceti let konaly. Reprezentativní publikace vznikly například k výstavám Tajemné dálky. Symbolismus v českých zemích 1880–1914 (2014-2015) nebo Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě (2018-2019). „Bráním se tomu vydávat katalogy. Vždy chci, aby výsledkem spolupráce byla kniha, která výstavu přežije. Proto některé spolupráce slušně odmítáme. Moc si přeji, aby naše knihy byly chybějícím střípkem do mozaiky dějin umění a měly obecnou platnost,“ říká ke své vydavatelské činnosti Martin Souček.
Výstava představuje osobnosti, s nimiž se Souček dostal do blízkého kontaktu při vydávání katalogů a monografií (Rudolf Dzurko, Marie Blabolilová, Jan Hísek), ale také okruhy korespondující s knihami Arbor vitae. Jednak je to symbolismus (za zmínku stojí dva mimořádné rané obrazy Alfonse Muchy z jeho francouzského období), umění českých Němců, surrealismus nebo art brut.
V Olomouci čeká návštěvníky rozšíření o některé aspekty, které se napojují na zdejší výtvarné milieu. Například bude posílen oddíl art brut, které zde má díky kurátorce Anežce Šimkové dlouhou výstavní tradici. Podílela se například na dalším klíčovém společném projektu Art brut v českých zemích. Mediumici, solitéři, psychotici (2008), stejně další jako další osobnost spjatá s Olomoucí – Alena Nádvorníková (1942–2023). Také její sekce bude tentokrát tvořit samostatnou kapitolu. Souček oceňoval Alenu Nádvorníkovou nejen jako výraznou umělkyni a teoretičku umění, ale též jako mimořádnou básnířku. V posledních letech jejího života, kdy se stáhla do ústraní, byl Martin Souček téměř jediným, kdo s ní udržoval kontakt, a dnes spravuje její uměleckou pozůstalost a mimořádnou knihovnu.
Martin Souček disponuje něčím jako absolutním sluchem pro médium knihy. Jeho nakladatelství Arbor vitae je podepsáno pod nejnáročnějšími vydavatelskými počiny posledních tří dekád z oboru dějin umění – patří k nim přelomová publikace věnovaná českým Němcům Mladí lvi v kleci, monumentální Dějiny umění v českých zemích 800–2000, vydané ve spolupráci s Ústavem dějin umění ČAV, Konec avantgardy mapující české umění od mnichovské dohody ke komunistickému převratu a v nedávné době i Tak blízko, tak daleko, která na ni navazuje obdobím padesátých let.
DOPROVODNÁ PUBLIKACE
Memoárově pojatá doprovodná kniha k výstavě obsahuje vzpomínky Martina Součka, příspěvky řady jeho přátel a také množství dokumentárních fotografií. Řadu z nich, připomínající Součkovo tuskulum v Řevnicích u Prahy, zaplněné v malebném tvůrčím chaosu uměním a knihami, vytvořil právě k této příležitosti dlouhodobý spolupracovník nakladatelství grafik Jan Havel. Ten dal také knize podobu a kongeniálně se v ní napojil na charismatickou osobnost jejího protagonisty.
VÝSTAVA: Revelatio. Arbor vitae / Martin Souček
TERMÍN: 13 11 2025 – 29 03 2026
MÍSTO: Muzeum moderního umění, Trojlodí
AUTOŘI: Marcel Fišer, Martin Souček
ODBORNÁ SPOLUPRÁCE: David Voda
PRODUKCE VÝSTAVY: Šárka Belšíková, Olga Š. Staníková
PŘEKLADY: Zuzana Henešová
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ: Petr Šmalec, Belavenir
PROSTOROVÉ ŘEŠENÍ: Marcel Fišer, Michal Soukup, David Voda
INSTALACE: Vlastimil Sedláček, Filip Šindelář, Radka Žáková
DOPROVODNÉ PROGRAMY: David Hrbek, Jan Jeništa, Denisa Tessenyi
ZÁPŮJČKY EXPONÁTŮ: Martin Souček, Arbor vitae